Free Tail 2 Cursors at www.totallyfreecursors.com

MUZIK HERE

Monday, 23 May 2016

LAPORAN BAHAN BANTU MENGAJAR

BMK3033
 KETERAMPILAN MEMBACA

KUMPULAN 2:

LAPORAN TUGASAN BERKUMPULAN (PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK / PROJECT-BASED LEARNING)

TEKNIK ULANG DAN MEMBACA SERENTAK




PENSYARAH :
DR.NORUL HAIDA BINTI REDUZAN

AHLI KUMPULAN 


NAMA PELAJAR
NO MATRIK
NURUL AIDA BT. MAT NOR            
D20141066850
NOR ERNA IZZATI BINTI MOHAMAD NOOR
D20141066820
NUR EZZIATI BINTI AHMAD SHUKOR
D20141066839
RAFFIDAH WATTY BT. ABDUL RUSDIN
D20141066815
NURUL NADHIRAH BINTI ZULKIFLI
D20141068566 
KHAIRUNNISA BINTI AHMAD NOORDIN
D20141066835
SUHAIKAH BINTI MOKHTAR
D20141066838


1.0 Definisi Bahan Bantu Mengajar
Menurut Brown J.W. (1983), bahan bantu mengajar merupakan kelengkapan yang digunakan oleh guru untuk membantu atau memudahkan proses penyampaian pembelajaran di dalam bilik darjah kepada pelajar. Bahan bantu mengajar bukan sahaja buku teks, papan tulis, kapur dan gambar-gambar sahaja, tetapi bahan bantu mengajar merangkumi segala benda yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas yang melibatkan semua pancaindera kita iaitu mata, hidung, mulut, telinga dan kulit.
Menurut Edgar Dale bahan bantu mengajar ialah satu model yang menggabungkan beberapa teori berkaitan dengan proses pembelajaran. Setiap pancaindera manusia memainkan peranan penting dalam proses pembelajaran. Hal ini demikian kerana berdasarkan teori Edgar Dale pelajar lebih mengingati lebih banyak maklumat apabila mereka dapat membuat sesuatu perkara yang di ajar oleh guru berbanding daripada hanya mendengar, membaca atau memerhati sahaja.
Menurut Edgar Dale lagi kaedah pembelajaran yang paling kurang efektif iaitu pembelajaran daripada membaca. Manakala kaedah pembelajaran yang mudah diingati oleh pelajar iaitu melakukan sesuatu perkara itu sendiri dan dapat menimba pengalaman semasa melakukan perkara tersebut.
Teknik ulang dan membaca serentak
     Menurut Mahzan Arshad (2003), teknik ini wajar dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana dapat membantu murid memahami sesuatu bahan bacaan tertentu dan dapat membincangkan kandungan bahan bacaan tersebut secara bersama-sama dengan guru dan murid yang lain. Teknik ulang dan membaca serentak ialah strategi yang dibangunkan untuk memberi peluang kepada murid berlatih membaca dengan ekspresi yang betul dan sangan berguna untuk membaca secara kelas. 
Selain itu, bacaan berulang adalah afektif dalam menggalakkan kelancaran dan kefahaman untuk mereka yang menghadapi masalah dalam membaca terutama kepada murid kelas peralihan dan Pendidikan Khas. Teknik ini akan membantu menggerakkan pengalaman latar pelajar dan membina istilah latar serta konsep yang terdapat dalam sesuatu bahan bacaan. Guru sebenarnya bertindak sebagai model yang dapat diikuti oleh pelajar pada peringkat awal bacaan dan sebutan yang dilontarkan oleh guru hendaklah jelas dan konsisten.
Menerusi teknik ini, guru berpeluang memberi sokongan yang kukuh kepada pelajar. Teknik ini juga digunakan bagi bahan bacaan yang mengandungi terlalu banyak istilah, konsep atau perkataan yang sukar bagi pelajar untuk mendekod atau sukar untuk diikuti. Teknik ini menggalakkan murid-murid membaca perkataan atau ayat-ayat yang mudah secara berulang-ulang sehingga murid mahir dengan bahan bacaan tersebut dan selepas itu bahan bacaan tersebut akan dibaca serentak dan bersama-sama secara kelas. Setelah guru membaca sesuatu bahan bacaan, murid perlu ikut  membaca di bawah seliaan guru secara berkoperatif atau secara bebas. 
Pendekatan melalui teknik ini dapat membantu pelajar untuk mencapai tahap yang lebih baik dalam membaca. Untuk memastikan kejayaan teknik ulang dan membaca serentak ini guru perlu melaksanakan dua langkah ini iaitu:
A) Membangunkan Kepekaan Terhadap Irama
guru harus sedar tidak semua murid berupaya untuk membaca dengan irama yang betul.  Oleh hal yang demikian guru perlu menunjuk cara membaca teks yang berbeza menggunakan irama yang berbeza seperti bahan-bahan puisi.  Guru perlu peka untuk memilih bahan yang dapat memberi murid pengalaman membaca bahan yang mempunyai irama yang berbeza.
b) Pemilihan
Pemilihan dalam teknik ulang dan membaca serentak merujuk kepada cara bahan yang digunakan dibahagikan kepada bahagian-bahagian yang akan dibaca oleh murid di dalam kelas. Terdapat lima cara iaitu:
1. Baris ulang
2. Dialog
3. Barisan koir
4. Himpunan
5. Pemaduan
Teknik ulang dan membaca serentak wajar dilaksanakan dalam sesuatu pengajaran dan pembelajaran bacaan kerana dapat membantu murid mengecam perkataan di samping mentaksirkan perkataan bercetak dan dapat mengelakkan bacaan terhenti ketika mereka membaca setelah melakukan bacaan tersebut secara berulang-ulang. Kelancaran merupakan tindakbalas yang diperolehi kesan daripada latihan yang berulang-ulang membaca perkataan atau teks. Sekiranya guru memberi pengukuhan yang positif, pelajar akan terus membaca secara berulang-ulang kerana mereka tahu kesan daripada bacaan berulang-ulang akan menyebabkan mereka dapat mengecam perkataan serta mengingati perkataan tersebut.
2.0  Jenis- Jenis Bahan  Bantuan Mengajar
Bahan-bahan bantu mengajar boleh dibahagikan kepada tiga jenis iaitu:
i) Bahan-bahan yang menggunakan media elektronik seperti filem pelajaran, filem jalur,slaid, overhead projektor (OHP), pita video, radio, pita rakaman, piring hitam, CD , komputer, radio kaset, televisyen, internet dan sebagainya.
ii) Bahan yang tidak menggunakan media bukan elektronik seperti suara, gambar,carta, model, surat khabar, papan hitam, papan putih, papan flanel, papan magnet, kad-kad imbasan, buku dan sebagainya.
iii) Bahan bercorak pengalaman seperti lakonan, lawatan, projek, pameran, bahan maujud ( bahan sebenar) dan sebagainya.
( Sumber: https://www.scribd.com/doc/12807608/Definisi-ABM)
Berdasarkan hasil bahan bantu mengajar daripada kumpulan kami, kategori bahan bantu mengajar boleh dikategorikan sebagai bahan bantu mengajar bukan elektronik kerana hasil bahan bantu mengajar tersebut terdiri daripada gambar, kad-kad yang bercetak tulisan dan buku cerita. Dalam bahan bantu mengajar tersebut, teknik yang kumpulan kami gunakan sesuai dengan jenis bahan yang kami gunakan kerana mudah untuk dicari serta memastikan agar mampu memberi pembelajaran yang menarik dan bermakna kepada murid-murid di sekolah. Bahan-bahan yang kami gunakan terdiri daripada  mounting board, kertas warna, pembalut hadiah dan bahan-bahan hiasan bagi mencantikkan bahan bantu mengajar agar dapat menarik minat dan fokus murid-murid dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Keberkesanan bahan bantu mengajar kami ini boleh dikatakan berkesan jika seseorang guru atau bakal guru dapat memberikan pemahaman kepada murid-murid dengan jelas serta murid-murid memahami isi kandungan yang ingin dinyatakan oleh guru tersebut dan hal ini dikiranya berjaya jika murid-murid dapat fahaminya. Bahan bantu mengajar digunakan untuk membantu guru mengajar dan menyampaikan maklumat kepada murid dengan lebih jelas dan berkesan supaya objektif pengajaran dan pembelajaran dapat dicapai. Bahan bantu mengajar ini juga dapat membantu menjelaskan konsep dan memberi penerangan kepada murid agar mesej yang ingin disampaikan jelas dan tepat.
            Para guru yang ingin menghasilkan bahan bantu mengajar (BBM) perlu memikirkan bahan bantu dan peralatan yang sesuai digunakan serta kos yang berpatutan supaya bahan yang akan dihasilkan membantu proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
            Seterusnya, dalam menyediakan bahan bantu mengajar yang bukan elektronik juga memerlukan pilihan warna yang menarik agar mampu menarik perhatian murid-murid dan meningkatkan kefokusan mereka di dalam bilik darjah.  Warna boleh digunakan untuk menyerlahkan sesuatu imej yang dihasilkan dan menyemarakkan emosi. Kepentingan pemilihan warna yang sesuai adalah untuk menarik perhatian dan menunjukkan bahan-bahan yang penting di dalam visual yang digambarkan atau diletakkan dalam buku cerita pendek yang dihasilkan tersebut. Oleh itu, kejayaan atau kegagalan dalam pelajaran bergantung pada perancangan yang dibuat oleh guru. Objektif atau matlamat perlu dibuat sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran dan memastikan bahan bantu mengajar yang digunakan adalah sesuai dengan tajuk yang ingin diajari di dalam kelas.
3.0 Kebaikan Bahan Bantu Mengajar
Menurut Sousa (2005), penggunaan teknik ulang dan membaca serentak ini dapat meningkatkan kefasihan dalam membaca pelajar secara menyeluruh. Teknik ulang dan membaca serentak ini memerlukan guru untuk membimbing pelajar dalam membetulkan intonasi dan nada yang sesuai untuk membaca sesuatu teks tersebut.
Bahan bantu mengajar yang telah kami hasilkan iaitu ini mempunyai beberapa kebaikan. Antaranya adalah memberi peluang kepada murid untuk menguasai kemahiran membaca terutama untuk murid-murid pendidikan khas. Dengan menggunakan perkataan yang mudah dan senang disertakan dengan gambar dapat menjadikan murid ini boleh membaca dan mengetahui makna sesuatu perkataan yang baru diajar. Misalnya, dengan menggunakan perkataan mengelap. Murid-murid pendidikan khas ini akan membaca perkataan mengelap dan mereka juga akan ditunjukkan dengan gambar mengelap agar mereka tahu apa yang dikatakan mengelap.
Selain itu, ia juga dapat menarik minat murid-murid untuk membaca menggunakan bahan bantu mengajar iaitu Fun Word Chart. Murid-murid Pendidikan Khas akan memilih perkataan yang sesuai dengan gambar yang disediakan dan mereka akan melekatkan perkataan tersebut pada gambar itu sambil mereka menyebut perkataan itu. Fun Word Chart yang kami hasilkan ini banyak menggunakan gambar kerana kerana seperti yang kita ketahui, untuk mengajar murid pendidikan khas ini kita haruslah banyak menggunakan gambar kerana mereka tidak mudah memahami sekiranya kita hanya menggunakan perkataan sahaja. Ia juga menarik perhatian dan minat mereka untuk belajar membaca apabila kita menyediakan gambar-gambar yang menarik pada perkataan tersebut.
Kebaikan lain pula adalah dapat menambahkan perbendaharaan kata murid melalui perkataan-perkataan baharu dalam aktiviti pembacaan. Melalui bahan bantu mengajar yang kami hasilkan ini,  kami dapat memperkenalkan perkataan-perkataan baharu kepada murid-murid pendidikan khas ini. Melalui perkataan baharu yang diajar ini, kami juga akan membina ayat mudah dengan menggunakan perkataan tersebut agar mereka lebih mudah faham dan gambar juga akan ditunjukkan kepada mereka. Dengan ini, murid-murid pendidikan khas akan dapat menguasai banyak perkataan-perkataan baharu yang sesuai dengan tahap kognitif mereka.
Tambahan pula, bahan bantu mengajar yang dihasilkan sangat menyeronokkan serta murid dapat membaca secara berkumpulan melalui kad bergambar, buku cerita pendek dan carta kata. Sebagai contohnya, kita boleh mengajar murid-murid pendidikan khas ini menggunakan buku cerita pendek dengan membaca bersama-sama agar proses membaca ini menjadi lebih seronok. Murid-murid ini juga dapat melihat gambar-gambar yang akan disertakan bersama perkataan-perkataan yang mudah yang membolehkan mereka membaca dengan betul dan mengetahui makna perkataan yang dibaca. Murid-murid akan memadankan perkataan berdasarkan gamabr yang ditunjukkan sambil mereka membaca perkataan tersebut. Aktiviti membaca ini akan menjadi lebih seronok kepada murid pendidikan khas ini dengan adanya bahan bantu mengajar seperti ini.
Di samping itu, bahan bantu mengajar ini iaitu Fun Word Chart dan buku cerita pendek ini dapat melatih murid-murid autisme yang agak susah untuk berkomunikasi. Dengan adanya Fun Word Chart ini mereka akan disuruh untuk memilih perkataan yang sesuai untuk dipadankan bersama gambar yang ditunjukkan sambil mereka menyebut dan membaca perkataan tersebut. Oleh hal yang demikian, ia dapat menjadikan mereka boleh membaca sekaligus melatih mereka untuk berkomunikasi. Buku cerita pendek juga dapat melatih mereka untuk berkomunikasi dengan baik apabila kita menyuruh mereka membaca bersama-sama buku tersebut.
4.0 Kekurangan Bahan Bantu Mengajar.
Kekurangan yang dapat dilihat pada Bahan Bantu Mengajar (BBM) Fun Word Chart ialah bbm ini hanya sesuai pada peringkat umur 7-10 tahun , iaitu untuk murid yang belajar disekolah rendah semasa proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung. Selain itu juga, tahap BBM ini hanya sesuai untuk murid yang sudah mahir dalam membaca bahan pengajaran tanpa dorongan guru atau ibu bapa.
Seterusnya ialah kekurangan seperti bahan cetak pada Fun Word Chart. Bahan cetak merupakan bahan yang paling kurang efektif sekali. Hal ini demikian kerana bahan cetak merupakan fakta-fakta yang murid perlu menghafal walaupun  tidak memahami maksud sesuatu fakta tersebut. Tambahan pula, ada sesetengah murid yang tidak suka membaca petikan yang panjang dan fakta. Perkara ini menyebabkan guru terpaksa bekerja lebih keras untuk menarik minat murid untuk membaca bahan cetak tersebut. Selain itu, ada sesetengah bahan cetak yang tidak lengkap, hal ini telah membuat murid malas untuk mencari maklumat lain.
Manakala bahan maujud juga mempunyai kekurangan tersendiri, di mana guru terpaksa membuat uji bakat kepada murid lain untuk mencari murid yang betul-betul mahir untuk menyampaikan intonasi dan nada yang betul dalam menyampaikan perkataan dan akan mengambil banyak masa untuk membuat pemilihan bagi murid yang terbaik. Selain itu, masa yang diberi tidak mencukupi untuk menguruskan sesuatu program.
Oleh yang demikian, jelaslah kekurangan bbm ini adalah disebabkan bbm ini tidak sesuai untuk murid yang tidak mahir dalam membaca lagi kerana bbm ini menggunakan aras bahasa yang sederhana untuk tahap pendidikan murid-murid Pendidikan Khas di Sekolah Rendah.
5.0  Mengapa Perlunya Bahan Bantu Mengajar
Kamarudin Hj Husin (1988) telah merumuskan bahawa bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru dalam sesuatu pengajaran mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Antaranya bahan bantu mengajar yang digunakan dapat memberi rangsangan dan mengekalkan minat murid. Selain itu, bahan bantu mengajar yang berkualiti dan diselenggarakan dengan baik akan dapat meransangkan para pelajar untuk belajar. Para pelajar akan terangsang untuk mengetahui dengan lebih lanjut lagi mengenai isi pelajaran yang disampaikan oleh guru.
Disamping itu, bahan bantu mengajar yang baik juga akan dapat mengekalkan minat para pelajar untuk terus memberikan tumpuan kepada pengajaran guru. Dalam pengajaran moral, bahan-bahan seperti cerita-cerita teladan atau rakaman video sebenar, mampu menarik perhatian kepada proses ingin tahu dalam hati para pelajar
Seterusnya beliau menyatakan bahawa bahan bantu mengajar dapat menyediakan dasar yang kukuh untuk perkembangan kefahaman dan corak pemikiran serta mengurangkan gerak balas lisan yang tidak diperlukan daripada pelajar-pelajar. Penggunaan bahan sokongan seperti gambar, komputer atau internet atau sebarang bahan sokongan akan memberikan kesan peneguhan. Contohnya dengan melayari internet banyak maklumat yang akan diperolehi oleh murid, sekaligus internet akan mengurangkan gerak balas lisan yang tidak perlu di kalangan para pelajar. Mereka akan memberikan tumpuan kepada bahan-bahan atau maklumat yang sedang diterokai.
Selain itu juga, penggunaan bahan bantu mengajar juga dapat mempelbagaikan aktiviti dalam proses sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Melalui bahan bantu yang sesuai akan memberi peluang pelajar berinteraksi dengan bahan tersebut atau dalam kumpulan pembelajaran. Justeru dapat mengurangkan kaedah chalk dan talk, yang kurang digemari oleh para pelajar. Contohnya dalam aktiviti menggunakan bahan rangsangan gambar tunggal, guru meminta para pelajar memberikan idea berdasarkan gambar tersebut, di samping meramalkan kemungkinan-kemungkinan yang lain.
Tidak kurang penting, bahan bantu mengajar juga dapat memberikan pengalaman yang menyeronokkan kepada para pelajar berbanding kaedah konvesional yang lebih memfokuskan penggunaan kaedah syarahan dan buku teks. Dengan menggunakan bahan yang menarik seperti boneka, pengajaran pendidikan moral akan memberikan keseronokan kepada para pelajar. Mereka akan rasa terhibur dan terangsang lebih-lebih lagi sekiranya guru yang mengajar bijak memainkan peranan sebagai tukang cerita serta jalan cerita juga tidak membosankan. Para pelajar juga boleh dilibatkan bersama dan secara tidak langsung pembelajaran secara interaktif dapat dilaksnakan.
Kepentingan bahan bantu mengajar bukan sekadar yang telah dinyatakan dia atas sahaja, malah ia juga dapat membina pemikiran yang berterusan, membantu pemahaman dan perbendaharaan kata pelajar, mendorong pelajar menyiasat sesuatu isu atau perkara melalui peningkatan lagi aktiviti bacaan mereka dan dapat memberi pengalaman baru serta menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih mendalam dan seragam.
Mengikut kajian yang dilakukan oleh Charlie Anak Ungang penggunaan ABM penting bagi menarik minat pelajar pemulihan. Semua pihak terlibat dalam mempertingkatkan prestasi murid-murid pemulihan dalam menguasai kemahiran membaca. Oleh itu, golongan yang sering terlibat dalam penggunaan bahan bantu mengajar ini adalah pelajar, guru. Pentadbir sekolah dan lain-lain pihak.
i.                    Pelajar
Membantu pelajar agar lebih memahami pelajaran yang diajar serta menghindarkan mereka dari rasa bosan semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Dengan ini, diharapkan dapat mencungkil potensi individu pelajar dengan pendedahan sumber pengajaran yang pelbagai bentuk.
ii.                  Guru
Menjadi panduan kepada guru-guru di sekolah dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran. Hasil daripada kajian ini membolehkan guru menilai semula pengajaran mereka. Seterusnya akan meningkatkan lagi mutu pengajaran guru-guru ke tahap yang lebih membanggakan. Penyelidikan ini juga mampu membantu guru-guru menggunakan pendekatan pengajaran yang bersesuai dengan kemahiran yang diajar.
iii.                Pentadbir sekolah
Membantu pihak pentadbir sekolah bagi menyusun teknik pengajaran guru melalui pemilihan ABM serta menyediakan kemudahan peralatan mengajar kepada guru agar proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan.
iv.                JPN ( Jabatan Pelajaran Negeri)
JPN juga dapat menyediakan dan melengkapkan Pusat Kegiatan Guru (PKG) di kawasan mereka bagi memudahkan guru-guru mendapatkan dan meminjamkan ABM bagi kegunaan di sekolah masing-masing.
v.                  KPM ( Kementerian Pendidikan Malaysia)
Kajian ini juga dapat membantu KPM dalam mengenalpasti jenis ABM yang bersesuaian dengan kemahiran terutamanya bagi murid pemulihan. Dengan ini KPM dapat membekalkan terus ABM ke sekolah-sekolah tersebut atau melalui JPN seluruh negeri.
  
RUJUKAN
Kamarudin Hj. Husin (1990). Kaedah Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa. Kuala Lumpur:
       Saujana. 

Azizi Ahmad (2010). Pentaksiran pembelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

 ( Sumber: https://www.scribd.com/doc/12807608/Definisi-ABM)

 http://rujuknota.blogspot.my/2011/07/definisi-dan-kategori-bahan-bantu.html

 http://www.slideshare.net/RosnahBahari/definisi-bbm
 

No comments:

Post a Comment